- Home
- >
- Tijdlijn
Klik op delen van de tijdlijn voor een toelichting.
1. Opa, Joop Rutte
Joop Rutte, geboren in 1920, begon met de Rutte Groep na het einde van de tweede wereldoorlog. Het werk bestond voornamelijk uit het verzorgen van transport, in eerste instantie met paard en wagen. Door het overnemen en ombouwen van voertuigen van de geallieerden kwam hier al snel een gemotoriseerd wagenpark bij. Joop Rutte bouwde de Rutte Groep uit tot een mooi transportbedrijf en zorgde al snel voor een goede naam voor de organisatie.
2. Tweede Generatie
Joop kreeg een viertal zoons René, Nico, Hans en Kees. De vier broers traden allemaal toe binnen de Rutte Groep en brachten daarmee ook nieuw elan in de organisatie. De focus van de Rutte Groep verlegde zich naar het transporteren van wegenbouwmaterialen voor de gemeente Amsterdam. De gemeente Amsterdam had zelf een groot aantal straatmakers in dienst, de Rutte Groep verzorgde de levering van materiaal en materieel voor de werkzaamheden. Het werk bestond toen nog uit het handmatig laden en lossen van vrachtwagens, zwaar werk maar de familie Rutte stond altijd klaar
voor de opdrachtgevers wat de goede naam van de organisatie ten goede kwam.
3. Pakketteermachine
Een van de zaken waar de Rutte Groep kansen in zag binnen de wegenbouw was het afschrijven van oud materiaal als zijnde afval.
Om hier wat aan te doen heeft de Rutte Groep een machine ontworpen waarmee ze wegenbouwmaterialen gereed maakte voor hergebruik, de zogenaamde pakketteermachine. Op deze machine werd
een octrooi verworven waardoor de organisatie lange tijd in staat was gebruik te maken van de innovatie.
Het recyclen van materiaal is iets wat nu overal ter wereld op grote schaal gebeurd, echter wat nu heel normaal is was vroeger heel bijzonder en innovatief.
4. Wegenbouw
Na een reorganisatie van de Gemeente Amsterdam stopte de gemeente met het in eigen beheer uitvoeren van straatwerk. René jr. kwam de organisatie binnen met zijn aannemerspapieren op zak. Dit was aanleiding voor de Rutte Groep om een eigen wegenbouwafdeling op te richten voor het aannemen en uitvoeren van GWW-projecten. Deze wegenbouwafdeling is tot op de dag van vandaag een groot onderdeel binnen de Rutte Groep.
5. O.A.I.S
straatwerk ging de Rutte Groep zich ook steeds meer toespitsen op het plaatsen van ondergrondse afvalinzamelingsystemen. Door het verfijnen van de plaatsingstechniek en het verder door ontwikkelen van het proces wist de organisatie op dit gebied het marktleiderschap te verweren. Tot de dag van vandaag worden de putten door het hele land geplaatst, inmiddels hebben we al meer dan 16.000 locaties binnen Nederland aangebracht.
6. Eerste Mobiele Breker
Ondanks de ontwikkelingen binnen de Rutte Groep op het gebied van hergebruik van wegenbouwmaterialen werd er nog steeds veel goed materiaal afgeschreven. Dit materiaal werd van oudsher gemengd met ander puin waarna het gebroken werd tot menggranulaat wat gebruikt kon worden als fundatiemateriaal voor onder wegen. De frustratie over het downcyclen van dit kwalitatieve materiaal resulteerde in een nieuwe ontwikkeling binnen de Rutte Groep: de eerste elektrische en mobiele breker werd aangeschaft. Met deze breker produceerde de Rutte Groep materiaal wat kon dienen als vervanger van zand en grind in nieuw beton.
7. Duboton®
Aangezien geen van de traditionele betonproducenten beton wilde maken van de materialen welke de Rutte Groep fabriceerde, besloot de organisatie zelf beton te gaan maken onder de naam Duboton®. In dit beton wordt 100% vervanging van zand en grind toegepast. Zo’n 15 jaar later zou het betonakkoord getekend worden, hierin stellen alle grote traditionele betonproducenten zich het doel om in nieuw beton 5% secundair materiaal toe te passen.
8 . Derdegeneratie
De derde generatie Rutte doet langzaam zijn intrede in de Rutte Groep. René Jr., Enrico en Youri zijn allemaal op jonge leeftijd begonnen met werken binnen het familiebedrijf en ontwikkelen zich snel. Een traject van meerdere jaren ligt ten grondslag aan het overdragen van het bedrijf van de tweede naar de derde generatie. De overgang is misschien wel het best te herkennen aan het aannemen van een nieuwe bedrijfskleur. Het klassieke rood wordt langzaam maar zeker vervangen door het bekende Rutte grijs.
9. Straatma(k)ker
Ook de wegenbouwafdeling blijft zich doorontwikkelen. Binnen de Rutte Groep is erveel aandacht voor het welzijn van het personeel en er wordt daarom ook door geïnnoveerd op het gebied van de arbeidsomstandigheden. Dit resulteert onder andere in de ontwikkeling van een compacte elektrische (her)bestratingsmachine, de Straatma(k)ker. Het ontwikkelen van de definitieve Straatma(k)ker is een lang traject geweest. In de loop der tijd zijn er vele prototypes ontwikkeld en is de machine in steeds verder verfijnd, de Straatma(k)ker wordt inmiddels veel verkocht in binnen- en buitenland.
10. Gladheidbestrijding
Om stilstand in de winter te voorkomen heeft de Rutte Groep jarenlang de gladheidbestrijding in groot Amsterdam verzorgd.
11. Monumentenwerf
De ontwikkelingen in het recyclen van wegenbouwmaterialen en beton gingen gestaag door. De huidige locatie aan de Osdorperweg was niet langer meer toereikend waardoor de zoektocht werd ingezet naar een nieuwe locatie. Deze zoektocht leidde naar de Monumentenwerf, een locatie in het Westelijk Havengebied welke in 2009 werd overgenomen. Door een aflopende vergunning werden alle zeilen bijgezet om de renovatie van de werf tijdig af te ronden met een mooi resultaat.
12. Mokum Mariteam
Als Amsterdamse aannemer voert de organisatie traditioneel veel werk uit in de stad. Zwaar transport de stad in werd echter steeds lastiger, zeker door de 7,5 Tons zones welke in het monumentale centrum werden aangekondigd. Dit verlegde de visie van de organisatie van transport over de weg naar transport over het water. Dit leidde tot de overname van Mokum Mariteam. Mokum Mariteam realiseert een volledig elektrisch goederenvervoer over water in de Amsterdamse binnenstad: vracht door de gracht, op schone en stille kracht
13. Duurzaamheid
Steeds meer komt de focus van de organisatie op duurzaamheid te liggen bij alle verschillende afdelingen. In de wegenbouw gaan de ontwikkelingen hard en de Rutte Groep ontwikkelt zich steeds meer tot early adopter van elektrische alternatieven. In 2016 neemt de Rutte Groep als eerste bedrijf van Europa een volledig elektrische shovel in gebruik, al snel volgen andere bouwmachines. Hierdoor is de organisatie in 2018 in staat om het eerste GWW werk volledig energieneutraal te maken!
14. Prijsvraag MRA
De metropoolregio Amsterdam ziet ook in dat het transporteren van bouwmaterialen veel nadelen heeft. Om hier wat aan de te doen wordt er een prijsvraag uitgeschreven waarin de markt wordt gevraagd om een concept te ontwikkelen wat zorgt voor slimme- en schone logistiek. De visie van de Rutte Groep op duurzame logistiek over water wordt nader uitgewerkt in het concept City Barging. Met dit concept weet de Rutte Groep de prijsvraag te winnen, een extra stimulatie voor de nadere uitwerking van het concept. Door de overname van een waterbouwer komen de ontwikkelingen in een stroomversnelling, amper een jaar na het winnen van de prijsvraag is een groot deel van het concept al doorontwikkeld in praktijk!
15. Smart Liberator
Na jaren van onderzoek en ontwikkeling wordt de Smart Liberator gebouwd en in gebruik genomen. Met de Smart Liberator kan uit oudbetonpuin cement worden teruggewonnen. In juni 2018 wordt de uitvinding wereldkundig gemaakt doorde Nederlandse astronaut André Kuipers. Hij neemt de eerste zak van het circulaire cement, Freement, in ontvangst. De lancering gaat de hele wereld over en er wordt met veel lof over de ontwikkelingen van de Rutte Groep gesproken.
16. Het Kruisbaken
Ruim een jaar lang is er hard gewerkt om het Kruisbaken gereed te maken voor de toekomst en het eindresultaat mag er wezen. De oude loodsen zijn verhoogd en gerenoveerd, het asbest op het dak is vervangen door 19.000 m² zonnepanelen, het hemelwater wordt afgevangen in gerecyclede betonputten, het oude kantoor is opgeknapt, oude geluidsschermen van de A9 zijn geplaatst om geluidsoverlast te voorkomen, buispalen zijn gerecycled en gebruikt om de nieuwe kademuur te bouwen en het gehele terrein is opgeknapt. Daarnaast is er een hypermoderne betoncentrale gebouwd waarmee het meest duurzame beton van de wereld gefabriceerd zal worden. Het eindresultaat is de circulaire stadsgroeve waar de hele organisatie met gepaste trots naar kijkt!
Privacy Overzicht
Noodzakelijke cookies zijn absoluut essentieel voor het goed functioneren van de website. Deze categorie bevat alleen cookies die basisfuncties en beveiligingsfuncties van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.